Har du spørsmål?Chat med oss! d0053301-854d-46c9-9609-5638cb1a7025
En samlingsside for vårt produktområde "kjøkken". Her finner du linker til det meste som finnes i sortimentet, alt ifra kjøkkeninspirasjon og sosiale medier til spesifikke produkter til kjøkkenet.
Nå har vi gode tilbud på både kjøkken og hvitevarer. Du kan lese mer om vårt kampanjetilbud her.
Prøv dine valg i vår kjøkkensimulator. Her kan du leke fritt med vår kjøkkeninnredning og finne en kombinasjon av front, benkeplate og håndtak som passer akkurat ditt kjøkken.
En samlingsside for vårt produktområde "baderom". Her finner du linker til det meste som finnes i sortimentet, alt ifra baderominspirasjon og sosiale medier til spesifikke produkter til baderommet.
Nå har vi gode tilbud på alle våre baderomsinnredninger og baderomsmøbler. Du kan lese mer inngående om vårt kampanjetilbud her.
For den bevisste kunden presenteres baderomsserien LessMore med minimalistisk stil. Les mer om hvordan baderomsserien LessMore kan passe akkurat til deg.
En samlingsside for vårt produktområde "garderobe". Her finner du linker til det meste når det gjelder skyvedører og garderobeinnredning.
Nå har vi gode tilbud på alle våre skyvedører og garderobeinnredninger. Du kan lese mer om vårt kampanjetilbud her.
Leter du etter inspirasjon til nye skyvedører for garderoben? Ta en titt i vårt inspirasjonsgalleri.
Med Drømmekjøkkenets skyvedører og garderober er det lett å holde orden og system. Se alle våre produkter her.
Med Drømmekjøkkenets tegneverktøy kan du enkelt tegne opp og se dine skyvedører og din garderobeinnredning.
Drømmekjøkkenet er en del av Ballingsløv AB, og er på mange måter historien om nordiske kjøkken og hjem. Nedenfor finner du litt fakta og noen få utvalgte høydepunkter gjennom årene. Ballingsløv International AB innbefatter flere konsept innen kjøkken, bad og oppbevaringsløsninger - og er representert i store deler av Europa. Ballingsløv International eies 100 % av Stena Adactum AB.
Da disponent Albin Svensson i 1929 grunnla AB Ballingsløvs Treforedling blåste funksjonalismens vinder. Det som tidligere het Salongen omtales nå som Hver Dags Rom. Et lyst og lettstelt rom med plass for barn og lek i stedet for tunge spisemøbler og støvsamlende gardiner.
I kjøkkenet blir det viktig med rasjonalitet, standardisering og forenkling med tanke på fremtiden. For fabrikken innebar dette en mulighet til spesialisering. Gjennom framsynte investeringer i maskiner, samt stor arbeidsglede og pliktfølelse ble det lille stedet i Sør Sverige en viktig aktør på markedet. Klikk her så tar vi deg med på en omvisning i fabrikken slik den ser ut i dag.
I nesten 90 år har vi på fabrikken fortsatt og bygge kjøkken etter tidens behov og ønsker. Vi har konsekvent holdt fast ved vår tanke om at kvalitet og erfaring gjør det mulig å bane nye veier. Vi bygger kjøkken, bad og oppbevaring med samme entusiasme - nå som da. I dag snakker vi gjerne om Hver Dags Glede. For det er akkurat det vi mener at et bra kjøkken skal være - både nå og i fremtiden: en kilde til hverdagsglede.
Det har selvsagt hendt mye i løpet av disse årene. Vi har forsøkt å plukke ut noen "høydepunkter" igjennom historien.
1929
”AB Ballingsløvs Treforedling” ble grunnlagt. Grunnleggeren er disponent Albin Svensson fra Hästveda. Oppføring av fabrikkbygget kostet 8800 kr.
1930-talet
Kundekretsen var relativt bred, og bestillingene kunne være alt fra vindu og dører til trapper og kjøkkeninnredninger. På bildet produseres kirkeinnredningen til Stoby kapell.
1940-talet
Banbrytende idéer la grunnlaget for det moderne kjøkkenet. Foruten det estetiske var funksjon og arbeidsstilling viktige salgsargumenter. Standardiserte kjøkkeninnredninger vokste fram.
Produksjon av standardiserte kjøkkeninnredninger på fabrikken i Ballingsløv. På bildet produseres skuffeseksjoner som begynner å utgjøre en større andel av produksjonen.
Et av de første katalogbildene som vi har.
1946
Det første tilbygget i lettbetong blir reist. Fabrikken vokser raskt på dette tidspunktet – i takt med økt etterspørsel.
1948
Varemerket "BT-inredet" ble tatt i bruk og kjøkken fra Ballingsløv ble drømmekjøkkenet for fler og fler svenske familier. På dette tidspunktet tilkom det mange detaljer i kjøkkenet – slik som dekorhyller, innovative skapavslutninger etc.
1956
Miljøbildene i katalogen ble detaljrike og fantasifulle, på bildet ser vi et miljø fra katalogen i 1956. Som dere ser har vi allerede nå begynt å bruke statister på bildene. Kjøkken levert av BT-inredet blir et populært oppholdsrom for hele familien.
1958
Katalogbilde fra 1958 års kjøkkenkatalog, de detaljrike og familiære miljøene har nå fått fotfeste….
1969
Fabrikken som den var i 1969. Bygningen nærmest på bildet inneholdt lager og plastfabrikken. På bildet ser du også BT:s tennisklubb.
1970
Tidlig på 70-tallet installerte TV-profilen Lasse Holmqvist et Ballingsløvkjøkken. Han ble fort en gallionsfigur i markedsføringen. På bildet ser vi en kjøkkenfront i blålasert ask.
1972
Varemerket etableres på det norske markedet som Drømmekjøkkenet
Sven Tumba har også vært med i markedsføringen, i 1972 kjøpte han et kjøkken fra Ballinsgløv i plastlakkert jakaranda. På dette tidspunktet skjer det en eksplosiv utvikling av dørsortimentet; beiser, maling og fargesterke accenter ble meget populært.
På bildet ser vi et kjøkken i plastlakkert rød bøk.
På bildet ser vi et kjøkken i slett ask.
1974
Electrolux-æran startet og sortimentet ble mye bredere. Allmogefronten med rammekonstruksjon ble lansert og ble veldig populær. Fronten var i sortimentet i mange år, på bildet i utførelsen grønnbeis.
Enda et eksempel på de fargene som var dominerende på dette tidspunktet.
Bildet viser den tids pikerom i malt oransje.
1977
Baderomsserien ”Ulrika” ble lansert, skap med mindre dybde som var tilpasset de ulike fabrikater av servanter. "Ulrika" ble en suksess og salget i 1979 sto for nesten 10 % av selskapets totale salg.
1978
Selskapet får, som første kjøkkenprodusent i landet, Møbelinstituttets produktmerking ”Møbelfakta”. Møbelinstituttet gjorde omfattende tester av produktenes holdbarhet, slitestyrke og kvalitet.
1979
På bildet ser vi kjøkkenet ”Royal valnøtt” med dekorativ intarsia. Som bildet viser er de spennende fargene fremdeles veldig populære.
1980
Fabrikken som den var i 1980. Nå står den nye terminalen ferdig, på hele 7200 m2 (vises nærmest i bildet). Tunnelen mellom bygningene var ferdig noen år tidligere – 1978.
1981
”Ballingsløv kjøkken & bad” øker sin produktportefølje ytterligere. De lyse fargene og det nye materialet ”MDF” åpnet helt nye dører for kjøkkenindustrien. Nå får vi freste kjøkkendører som ”Aveny” og ”Linjett” i sortimentet. Mye former, runde hjørneavslutninger og skråstilte hjørner ble svært populært.
Slik så Ballingsløvs innredningskatalog for kjøkken ut i 1981.
På bildet ser vi kjøkkenfronten ”Rondo”.
1982
Varemerket ”Swenova” introduseres som et kompletterende varemerke. ”Det nye svenske kjøkkenet” skulle hovedsakelig selges via salgskanalen ”Husqvarna”.
På bildet; kjøkkenfronten ”Nova Beige” fra Swenova.
1987
Bildet ser vi kjøkkenfronten ”Cupol” i utførelsen antikkhvit eik. Formfreste fronter i MDF er nå et faktum og utgjør en stor del av salget.
1988
På bildet ser vi kjøkkenfronten ”Boké” i hvit utførelse. Legg merke til den åpne hylleløsningen nærmest på bildet, noe vi ser komme tilbake som en sterk trend i dagens kjøkkenmøbler.
Kjøkkenfronten ”Softline” i bøk. Treslaget bøk er veldig populært på denne tiden.
1992
Trekjøkken og eksklusive modeller – nå formes 2000-tallets kjøkken. Man begynner å snakke om kjøkken som hjemmets hjerte, og innredningsarkitektene ser på kjøkkenet som en sentral del i boligen. På bildet ser vi den eksklusive fronten ”Carisma” som raskt ble en storselger.
1994
Kjøkkenfronten ”Odal” er også veldig populær på dette tidspunktet, på bildet ser du den i grønt med rød dekor.
1995
Drømmekjøkkenet bytter logo
1998
Det 7 år gamle salgsselskapet ”Eurolux” presenterer baderomsmøbelet ”Skagen”.
Etter hele 24 år i Electroluxfamilien fikk vi våren 1998 nye eiere. Virksomheten ble organisert som et konsern, med moderselskapet Ballingsløv International AB.
Swenova lever videre. På bildet ser vi kjøkkenfronten ”Prisma” i blått.
2000
Storselgeren ”Birka”, som kom høsten 1995, lever videre og er like populær i dag. På bildet ser vi den i eik.
2005
Begrepet ”Hverdagsglede” ser dagens lys og er i dag vårt fremste løfte til konsumenten.
2011
Ballingsløvs kjøkken "K2", designet i samarbeid med formgiveren Jonas Lindvall, tildeles årets designpris av Elle Interiør.
Å innta en posisjon i søkemotorene blir mye viktigere, Ballingsløv tar posisjon 1 på Google for søkingen på "kjøkken".
2012
Ballingsløv blir "Best i test" hos Testfakta for storselgeren "Solid".
Fabrikken som den var i 2012. På dette tidspunktet hadde Ballingsløv ca 350 ansatte.
Ballingsløv tar inn hvitevarer som en del av produkttilbudet, dette skjer i samarbeid med Siemens. Senere kommer produktporteføljen til å innbefatte flere varemerker for hvitevarer.
2013
Ballingsløv blir igjen "Best i test" hos Testfakta, denne gangen med benkeplater i laminat.
2014
Drømmekjøkkenet moderniseres og bytter logo i januar 2014
2017
Drømmekjøkkenet overgir den klassiske blå fargen til fordel for ”det nye hvite” – grått.
Ballingsløv vinner Elle Decoration:s prestigefylte pris ”Årets baderom” med den nye baderomserien ”LessMore”. Prisen er den største designprisen innen innredning i Sverige.